positieve-goede-voornemens
Overig

7 goede voornemens waar je écht blij van wordt

Nieuw jaar, nieuwe kansen toch? Veel mensen grijpen de start van een nieuw jaar aan om verandering aan te brengen in hun leven. Er worden allerlei goede voornemens gemaakt, die in veel gevallen moeilijk zijn na te komen. Want klassieke goede voornemens als “gezonder eten” of “vaker sporten” klinken goed, maar is dit iets waar je écht gelukkig van wordt? Wanneer je je richt op dingen waar jij of je omgeving blij van wordt is het makkelijker vol te houden. Met die reden stelden wij een lijstje op met positieve goede voornemens voor 2023.

Van moeten naar willen

Natuurlijk is het heel goed om te werken aan “slechte” gewoontes en te streven naar een gezonder leven. Maar wanneer het goede voornemen voortkomt vanuit een negatief gevoel is het moeilijker om de motivatie te vinden. Probeer te kijken naar wat je wilt doen of veranderen, niet wat je vindt dat je zou moeten doen. Vergeet dus de mening van anderen of de maatschappij en luister naar je eigen lichaam. Waar wordt je nu echt gelukkig van of waarmee kun je anderen helpen? Als je het doel ombuigt naar iets positiefs, zal het resultaat ook positief zijn.

Stapje voor stapje

Ook is het belangrijk om je doel niet te groot te maken. Probeer niet meteen het ultieme na te streven maar begin bij het zetten van de eerste stap. In plaats van streven naar een gezonde lifestyle (groot), begin je bij eten van meer groente (klein). Alle kleine stapjes dragen bij aan het grote geheel, maar op deze manier is het veel makkelijker om het goede voornemen vol te houden. Ook kan het helpen om het voornemen concreet te maken, dus in plaats van “vaker sporten” zou je kunnen zeggen “ik ga iedere dinsdag een uur bewegen”. Zo is het minder vrijblijvend.

7 positieve goede voornemens

Hoe jouw goede voornemen eruit ziet bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Het is jouw wens voor een fijner leven. Puur om je te inspireren vind je hieronder 7 voorbeelden van goede voornemens met een positieve insteek. Deze vragen slechts een kleine aanpassing en zorgen voor meer plezier, geluk of energie.

Lees ook:  Oud en Nieuw thuis vieren: zó maak je er een feestje van!

Regelmatig mensen een compliment geven

Je hebt vast wel eens een complimentje gekregen van iemand. Herinner je nog dat warme gevoel dat je daarvan kreeg? Hoe mooi zou het zijn als je dat ook aan een ander kunt geven. Probeer eens wat vaker mensen een compliment te geven. Dat hoeft helemaal niet geforceerd te zijn. Zeg gewoon vaker wat je denkt. Grote kans dat je weleens denkt “die heeft leuke schoenen aan”, maar het vervolgens niet zegt. Terwijl het de dag van die persoon beter maakt én daarmee indirect ook jouw dag.

Meer lachen

Als je gelukkig bent lach je meer, maar het werkt ook andersom. Door meer te lachen voel je je gelukkiger. Je lichaam maakt namelijk dopamine aan als je lacht en dit staat ook wel bekend als het gelukshormoon. Natuurlijk hoef je niet de hele dag met een nepglimlach rond te lopen. Start eens met het lachen naar jezelf in de spiegel als je opstaat. Of voeg een glimlach toe als je mensen in de ochtend begroet met “goedemorgen”. Het voordeel van meer lachen is dat het besmettelijk is. Mensen in je omgeving zijn eerder geneigd jouw lach te beantwoorden met een lach. En zo maak je je eigen dag én die van anderen een stukje beter.

Wees dankbaar

Weleens gehoord van een dankbaarheidsdagboek? Dit is een boekje met lege pagina’s waarin je iedere avond kunt opschrijven waarvoor je dankbaar bent. Dat klinkt misschien zweverig, maar uit verschillende onderzoeken blijkt dat het bijhouden van zo’n dagboek kan zorgen voor het verlichten van depressies, beter slapen, een beter eetpatroon en het verhogen van je zelfvertrouwen.

Dagelijks een momentje voor jezelf

In de drukte van de dag kan het zomaar zijn dat je helemaal vergeet een momentje voor jezelf te nemen. Je bent zo druk in de weer met werk, het huishouden en eventueel een gezin en voor je het weet is het alweer tijd om naar bed te gaan. Toch is het belangrijk om iedere dag een moment te reserveren voor jezelf. Dat hoeft helemaal niet lang te zijn, een kwartiertje is al genoeg. En dat kun je vast wel vrij maken. Gebruik deze tijd om even rustig te gaan zitten of liggen met een kop thee of koffie, een fijne lange douche te nemen, muziek te luisteren of een meditatie te doen. Wat je ook kiest, doe iets waar je ontspannen van raakt. Want wanneer jij ontspannen bent, dan ben je ook beter gezelschap voor de mensen om je heen.

Lees ook:  Oud en Nieuw thuis vieren: zó maak je er een feestje van!

Probeer iets nieuws

Iets nieuws proberen kan heel eng zijn, maar het is ook heel waardevol. Door nieuwe dingen te proberen krijg je nieuwe inzichten en wijsheden. Dit zorgt voor persoonlijke groei, wat weer bijdraagt aan je levensgeluk. Probeer bijvoorbeeld eens een nieuwe sport, ontdek een nieuwe stad of kook eens een bijzonder gerecht. Het kan van alles zijn, zo lang je maar iets nieuws leert.

Langer slapen

Slaap jij genoeg? Grote kans dat je best wat meer slaap kunt gebruiken dan je nu krijgt. Het is een van die dingen die er snel bij inschieten in ons drukke leven. Terwijl slaap juist enorm belangrijk is. Na een goede nachtrust voel je je fitter en vrolijker. Dat is fijn voor jezelf en je omgeving. Bovendien is het met voldoende slaap makkelijker om een gezond leven te leiden, want je eetlust is beter in balans en je hebt meer energie om bijvoorbeeld te sporten. Wat is dan voldoende nachtrust? Gemiddeld hebben mensen 7,5 tot 8 uur slaap nodig. Wees eens eerlijk: kom je daaraan?

Geef prioriteit aan je relaties

Investeer in vriendschappen, je relatie of de band met je familieleden. Ook al heb je het druk en schiet het sociale leven er snel bij in, probeer toch momenten te plannen met je geliefden. Zij geven ons liefde, bieden troost als we verdrietig zijn en maken ons aan het lachen. Dat maakt hen hét medicijn voor een gelukkiger leven.

Voor welk goed voornemen ga jij dit jaar?