gezonde tussendoortjes kind
Blog,  Ouderschap

Gezonde tussendoortjes kind: lekker én verantwoord snacken

Net als jijzelf heeft je kind ook weleens zin in een tussendoortje. Vaak tussen de grote maaltijden in, bijvoorbeeld rond 10 uur in de ochtend, ontstaat de lekkere trek. Het liefst geef je je kind dan iets gezonds te snacken. Groente en fruit is altijd een goede keuze, maar welke gezonde tussendoortjes zijn er nog meer? Hieronder geven we inspiratie voor een gezond tussendoortje voor je kind.

Wat zijn gezonde tussendoortjes?

Voor we een lijst met gezonde tussendoortjes kunnen delen, is het goed om eerst te weten wat precies een gezond tussendoortje is. Over het algemeen hebben we het dan over snacks met weinig calorieën en veel goede voedingsstoffen. Vermijd teveel zout, suiker of verzadigde vetten. Twijfel je? De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum is een handig hulpmiddel bij het bepalen of een tussendoortje gezond is.

Hoe vaak een tussendoortje?

Voor het voorkomen van tandbederf en het behouden van een goed gewicht is het belangrijk om maximaal 4 keer per dag een tussendoortje te geven. Als je op vaste momenten iets te eten of drinken geeft leert je kind bovendien om niet de hele dag door met eten bezig te zijn.

Gezonde tussendoortjes kind, dreumes en peuter

  • Fruit zoals stukjes appel, peer, druiven of banaan
  • Snackgroenten zoals wortels, snoeptomaten, paprika of komkommer. Eventueel met hummus of een yoghurtdip.
  • Ongebrande en ongezouten noten en pinda’s (pas op voor verslikken)
  • Gedroogd fruit zonder toegevoegde suikers, zoals rozijnen, abrikozen, pruimen of vijgen.
  • Verse dadels, eventueel gevuld met geitenkaas of zuivelspread
  • Knijpfruit zonder toegevoegde suikers. Maar je raakt van knijpfruit of slurpfruit wel minder snel vol doordat je niet hoeft te kauwen. Hierdoor kun je ongemerkt teveel calorieën binnenkrijgen, dus beperk de hoeveelheid die je geeft.
  • Volkoren boterham, volkoren knäckebröd of cracotte met gezond beleg
  • Volkoren mueslibol of krentenbol
  • Rijstwafel
  • Volkoren soepstengel
  • Gezonde zelfgemaakte ijsjes van gepureerd fruit of yoghurt
  • Handje popcorn
  • Yoghurt met fruit, noten of zaden
  • Plakjes banaan of appel met daarop 100% pindakaas of notenpasta zonder toevoegingen

Snoepen

Er is natuurlijk niets mis met af en toe een koekje of snoepje, zeker als je kind verder goed volgens de Schijf van Vijf eet. Kies wel bewust, let op de portiegrootte en geef niet teveel in één keer. Bijvoorbeeld één lange vinger of een paar dropjes. Als je structureel gezonde tussendoortjes aanbiedt en slechts af en toe iets te snoepen geeft, raakt je kind op jonge leeftijd gewend aan een gezond eetpatroon. En daar heeft je zoon of dochter nog zijn of haar hele leven profijt van.

Lees ook:  Peuter rugzak: dé 5 leukste rugzakken voor je kind

Op zoek naar een gezonde traktatie voor je kind? Bekijk onze tips.